Brev:
Min søn er begyndt at drikke for meget mælk
9. april 2019
Alder:
11 mdr.
Min søn er begyndt at drikke for meget mælk
Hej Helen,
Min søn der er næsten 11 mdr. Er lige begyndt at drikke for meget modermælkserstatning om aftenen/natten, og det tager appetitten for mad om dagen.
Jeg forsøger ellers hver aften med grød, men det vil han ikke spise (det ville han tidligere). Han får en flaske kl 20-21 og så igen ml. 23 og 24. Men nu vil han så også have en flaske kl. 3, og han holder ikke op med at græde, før han får den. Så han er oppe og få 700 ml mælk i de 3 flasker, hvilket jo er for meget.
Tænker du at jeg skal prøve at give aftensmad kl 17, og se om han vil have grød 18.30-19?
Der er også den udfordring, at han er svær at få til at sove kl. 19, men det er nødvendigt, da jeg om et par uger starter på job, og børnene da skal op kl. 6/6.30 hver dag. Synes godt nok det er svært at få børnene hen til at sove kl. 19 - det er meget mere naturligt for dem at sove kl 1930-20. Bør de sove kl 19 i weekenden også, eller ødelægges deres søvnmønster ikke ved at de sover kl 20 da?
Jeg tilbyder købegrød hvilket han ellers har været glad for. Måske skulle jeg prøve at lave havregrød i stedet - skal der fortsat modermælkserstatning og smør i, eller må det laves bare på vand?
Bør jeg fortsat give 2 flasker dagligt indtil min søn er 12 mdr? Og derefter give 1 flaske? Er det bedst at give den til midnat eller om natten, hvis jeg kan få grød i ham inden sengetid? Er det svært at komme af med den sidste flaske ved 12-15 mdr., eller siger de små selv stop?
Et helt andet spørgsmål - min søn er vild med dåsemajs sammen med det andet til aftensmaden - at sidde og samle dem op. Må han spise det hver dag?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
En mor