Min søn er begyndt at drikke for meget mælk

9. april 2019

Alder:
11 mdr.

Min søn er begyndt at drikke for meget mælk

Hej Helen,

Min søn der er næsten 11 mdr. Er lige begyndt at drikke for meget modermælkserstatning om aftenen/natten, og det tager appetitten for mad om dagen.

Jeg forsøger ellers hver aften med grød, men det vil han ikke spise (det ville han tidligere). Han får en flaske kl 20-21 og så igen ml. 23 og 24. Men nu vil han så også have en flaske kl. 3, og han holder ikke op med at græde, før han får den. Så han er oppe og få 700 ml mælk i de 3 flasker, hvilket jo er for meget.

Tænker du at jeg skal prøve at give aftensmad kl 17, og se om han vil have grød 18.30-19?

Der er også den udfordring, at han er svær at få til at sove kl. 19, men det er nødvendigt, da jeg om et par uger starter på job, og børnene da skal op kl. 6/6.30 hver dag. Synes godt nok det er svært at få børnene hen til at sove kl. 19 - det er ...

Annonce

... meget mere naturligt for dem at sove kl 1930-20. Bør de sove kl 19 i weekenden også, eller ødelægges deres søvnmønster ikke ved at de sover kl 20 da?

Jeg tilbyder købegrød hvilket han ellers har været glad for. Måske skulle jeg prøve at lave havregrød i stedet - skal der fortsat modermælkserstatning og smør i, eller må det laves bare på vand?

Bør jeg fortsat give 2 flasker dagligt indtil min søn er 12 mdr? Og derefter give 1 flaske? Er det bedst at give den til midnat eller om natten, hvis jeg kan få grød i ham inden sengetid? Er det svært at komme af med den sidste flaske ved 12-15 mdr., eller siger de små selv stop?

Et helt andet spørgsmål - min søn er vild med dåsemajs sammen med det andet til aftensmaden - at sidde og samle dem op. Må han spise det hver dag?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg